یسنایسنا، تا این لحظه: 10 سال و 9 ماه و 27 روز سن داره

.♥.♥.♥. نی نی مامی .♥.♥.♥.

تغذیه کودک

1392/8/10 12:11
نویسنده : ♥مامی♥
1,879 بازدید
اشتراک گذاری

خوشگلم

دستور تهیه بهترین سوپ برای نوزادان

سوپ در هفته سوم از ماه هفتم شروع می‌شود.

مواد لازم:ماهيچه (گوشت قرمز)، برنج، هويج، جعفري، گشنيز و لوبياسبز (بر اساس تحمل و احتمال حساسيت نوزاد در هر روز يك نوع سبزي انتخاب مي‌كنيم). روز اول نياز نيست كه همه سبزي‌ها را با هم بريزيم. اين سوپ نيازي به روغن ندارد و نمك هم نمي‌خواهد. پس از پختن اين سوپ ماهيچه، روز اول تنها يك قاشق آن را در وعده ظهر پس از سير شدن نوزاد از شير مادر و گذشت مدت كوتاهي به وي مي‌دهيم.

دستور تهیه بهترین سوپ برای نوزادان

سوپ در هفته سوم از ماه هفتم شروع می‌شود.

مواد لازم:ماهيچه (گوشت قرمز)، برنج، هويج، جعفري، گشنيز و لوبياسبز (بر اساس تحمل و احتمال حساسيت نوزاد در هر روز يك نوع سبزي انتخاب مي‌كنيم). روز اول نياز نيست كه همه سبزي‌ها را با هم بريزيم. اين سوپ نيازي به روغن ندارد و نمك هم نمي‌خواهد. پس از پختن اين سوپ ماهيچه، روز اول تنها يك قاشق آن را در وعده ظهر پس از سير شدن نوزاد از شير مادر و گذشت مدت كوتاهي به وي مي‌دهيم. اين كار را براي روزهاي بعدي به 2 قاشق در روز و بعد 3 قاشق و 4 قاشق تا روز چهارم افزايش داده و تا پايان هفته به 2 قاشق در 3 وعده مي‌رسانيم. در هفته چهارم از ماه آغاز غذاي كمكي (ماه هفتم) تنوع را بیشتر می‌کنیم. صبح فرني 3 قاشق، ظهر سوپ و عصر 3 قاشق حريره بادام نوش‌جان كند و در شب هم 3قاشق سوپ بخورد. فراموش نكنيم كه در 6 ماهه دوم سن نوزاد بايد اولويت با شير مادر باشد بعد از آن اگر نوزاد تشنه بود، مقداري آب جوشيده سرد شده به او مي‌دهيم و در نهايت سراغ غذاهاي كمكي مذكور مي‌رويم.

   چه کنم تا کودک خوب رشد کند؟

بسياري از مادران دوست دارند نوزادشان در كمترين زمان و به سرعت رشد كرده و بزرگ شود به همين دليل تلاش مي‌كنند هرچه سريع‌تر او را با طعم ويتامين‌ها و انواع شربت‌هاي تقويتي آشنا كنند. اين يك اشتباه بزرگ است؛ بي‌حوصلگي مادر براي غذا دادن به نوزاد از يك‌سو و حجم كم معده نوزاد و امكان خوردن غذا به ميزان بسيار كم از سوي ديگر موجب بروز مشكلات جديد براي فرزند تازه‌وارد مي‌شود. از 6ماهگي كه عبور کنیم آغاز آشنايي نوزاد طعم غذاهاي كمكي است؛ غذاهايي كه خود به تنهايي نمي‌تواند كافي باشد و بايد در كنار مصرف شير مادر به عنوان غذاي همراه و كمكي مصرف شود اما نه با حجم زياد. فراموش نكنيم كه حجم معده نوزاد بسيار كوچك است و بايد غذا را در دفعات متعدد اما با ميزان كم به او بدهيم. 

از کی دسر را شروع کنیم؟!

در ماه هشتم ظهر و شب مي‌توانيم ماست را هم به رژيم غذايي نوزاد خود اضافه كنيم (2 قاشق). خرما (رطب بدون پوست)، جگر گوسفند يا مرغ را هم می‌توانیم بپزيم و نرم كنيم و هفته‌اي يك‌بار به سوپ نوزاد اضافه كنيم.در ماه نهم انواع آش (آش ماست، آش حبوبات، آش گندم) را درست مي‌كنيم و در اين ماه هم ماهي آبپز دريايي كه سرشار از امگا3 است، توصيه مي‌شود كه بايد نرم و با دقت به ميزان كم تغذيه شود. در ماه دهم كته ماهيچه، كوفته قلقلي،‌ ماكاروني با تركيبات مخصوص توصيه مي‌شود. حالا كودك ما 10 ماه دارد و مي‌تواند به آهستگي بجود يا غذا را ريزريز كند.11 و 12 ماهگي زماني است كه مادر مي‌تواند علاوه بر انواع غذاهاي اشاره شده از غذاي خانواده نيز به كودك خود بدهد.با رعايت اضافه كردن نمك و ادويه، به غذاي خانواده به ميزان بسيار كم مي‌توان از همان غذا به كودك داد. در اينجاست كه كودك به يك‌سالگي رسيده و اكنون چيزهايي كه برايش ممنوع بود قابل خوردن است؛ نمك، عسل، سفيده تخم‌مرغ، اسفناج و...

روش تهيه حريره بادام چیست؟

خیلی ساده. 2 قاشق آرد برنج، نصف قاشق شكر، 120 سي‌سي شير پاستوريزه به مدت يك دقيقه بجوشد. از شب قبل 4 عدد بادام خام كه خوب خيس خورده و پوست كنده‌ايم را مي‌‌كوبيم تا نرم شود و داخل فرني آرد برنج مي‌ريزيم تا به قوامي بالاتر از شير مادر برسد. حالا تنها يك قاشق حريره بادام در يك وعده از غذاهاي كمكي به او مي‌دهيم تا او را با طعم و مزه حريره بادام آشنا كنيم. با اين كار ميزان و تعداد دفعات را تا پايان هفته به يك قاشق در هر وعده مي‌رسانيم.

چرا بادام؟

بادام براي آنكه اكثر املاح و ويتامين‌هاي مورد نياز نوزاد را تامين مي‌كند. با اين دو مسير يعني دادن يك هفته فرني آرد برنج و يك هفته حريره بادام حالا به هفته سوم از ماه هفتم نوزاد مي‌رسيم كه دستور سرآشپز در اينجا سوپ است!

پیشنهادهای سرآشپز برای نـوزادان!

پيشنهاد ویژه و به قول معروف پیشنهاد سرآشپز براي روزهاي ورود به ماه هفتم «فرني» است.

فرني چطور درست مي‌شود؟

2 قاشق آرد برنج، نصف قاشق شكر و 120 سي‌سي شير پاستوريزه با كمي حرارت به شكلي كه از شير مادر كمي غليظ‌تر باشد. غذايي كه كمكي محسوب شده و نوزاد بايد تنها يك قاشق آن را تازه بعد از آنكه از شير مادر سير شد، نوش‌جان كند. اين رژيم ‌غذايي را فرداي آن روز در 2 وعده ظهر و عصر، روز سوم ظهر، عصر و شب، روز چهارم صبح، ظهر، عصر و شب و هر بار يك قاشق بايد براي نوزاد تكرار شود. آن وقت شرايط براي افزايش حجم و تعداد قاشق‌هاي غذاي كمكي براي روزهاي آينده نوزاد فراهم مي‌شود. اين كار را تا زماني كه در هر وعده بتواند 3 قاشق فرني بخورد، ادامه دهيد. بعد از اين بايد به فكر تنوع در ذائقه باشيم. حريره بادام غذايي خوب و مغذي است كه بايد توسط مادر براي نوزاد در روزهاي پيش‌رو آماده و آرام‌آرام معده او با اين غذا آشنا شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)