یسنایسنا، تا این لحظه: 10 سال و 9 ماه و 27 روز سن داره

.♥.♥.♥. نی نی مامی .♥.♥.♥.

داروهای مضر برای کودک

1392/8/10 12:45
نویسنده : ♥مامی♥
1,390 بازدید
اشتراک گذاری

یسنا

کودکان خردسال نیز همچون بزرگسالان به برخی از داروها واکنش منفی نشان می دهند. بنابراین، مصرف دارو بدون نسخه، با تجویز دکتر، یا حتی داروهای گیاهی می تواند عوارض بدی برای کودک داشته باشد. سعی کنید داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید تا به طور اشتباه و ناگهانی آنها را مصرف نکنند.

کودکان خردسال نیز همچون بزرگسالان به برخی از داروها واکنش منفی نشان می دهند. بنابراین، مصرف دارو بدون نسخه، با تجویز دکتر، یا حتی داروهای گیاهی می تواند عوارض بدی برای کودک داشته باشد. سعی کنید داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید تا به طور اشتباه و ناگهانی آنها را مصرف نکنند.

در این مطلب داروهایی را نام برده ایم که کودکان 12 تا 24 ماهه هرگز نباید آنها را مصرف کنند.

1.    آسپرین


هرگز داروهایی که حاوی آسپرین هستند را به کودکان زیر دوسال و حتی تا حد امکان به افراد زیر 19 سال ندهید. آسپرین  می تواند باعث ابتلا کودکان به سندورم Reye (نوعی ناهنجاری نادر و بسیار مهلک دستگاه گوارشی) شود.

تصور نکنید داروهای کودکان که در داروخانه ها عرضه می شوند عاری از آسپرین هستند. حتما برچسب داروها را بخوانید، ممکن است آسپرین گاهی با نام سالیسیلات یا اسید اَستیلی سالیسیتی ذکر شده باشد. هنگامی که مطمئن نیستید داروی موردنظر آسپرین در خود ندارد حتما از پزشک یا دکتر داروساز سوال بپرسید.

هنگام تب داشتن کودک می توانید به او استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید. اگر کودک آب بدن خود را از دست داده است یا استفراغ، آسم، مشکلات کلیوی و زخم یا بیماری های طولانی مدت دیگر دارد حتما پیش از دادن ایبوپروفن به او با پزشک معالج مشورت کنید. همچنین، اگر کودک شما مشکل کبدی دارد نیز حتما از پزشک معالج او بخواهید تا جایگزین دیگری برای استامینوفن تجویز کند.

2.    داروهای بدون نسخه سرفه و سرماخوردگی

کارشناسن بیماری های کودکان تاکید دارند از دادن داروهای سرماخوردگی و گلو درد به کودکان بدون تجویز پزشک جدا خودداری کنید. تحقیقات نشان داده است این داروها به برطرف شدن نشانه های این بیماری در کودکان زیر دوسال هیچ کمکی نمی کند. و حتی شاید مضر نیز باشد، مخصوصا اگر به طور ناخواسته بیشتر از مقدار مجاز دارو مصرف شود.

علاوه بر عوارض ناشی از این داروها همچون خواب آلودگی یا بی خوابی، به هم خوردگی معده یا کهیر و ناراحتی های پوستی، کودک می تواند دچار ناراحتی های جدی تری همچون تپش قلب شدید، تشنج و حتی مرگ شود. هر ساله حدود هزاران کودک در اثر مصرف بیش از حد داروهای گلو درد و سرماخوردگی جان خود را از دست می دهند.

3.    داروهای ضدتهوع

هرگز به کودکان خود – با نسخه و بی نسخه - داروهای ضد تهوع ندهید مگر اینکه پزشک او تاکید بر مصرف آن داشته باشد. بیشتر حالت تهوع ها و دل به هم خوردگی ها برای مدت کوتاهی ادامه دارند و کودک می تواند بدون مصرف هیچ دارویی آنها را پشت سر بگذارد. این نوع داروها بسیار پیچیده و خطرناک هستند. اگر کودک دچار تهوع شده و آب بدن خود را از دست داده است او را پیش پزشک ببرید و به طور سر خود برای او داروی ضد تهوع تجویز نکنید.

4.    داروهای کودکان و بزرگسالان

دادن میزان کمتر یا اندازه کوچک تر از داروهای بزرگسالان به کودکان به همان اندازه خطرناک است که به او بیش از حد تعیین شده داروی کودکان می دهید. بسیاری از والدین نمی دانند قطره هایی که برای کودکان زیر دوسال وجود دارد بسیار غلیظ تر از شربت هایی است که برای کودکان بزرگسال وجود دارد. اگر روی قطره یا شربت چیزی در مورد میزان مصرف بر اساس سن و وزن کودکان نوشته نشده است، از دادن آن دارو به کودک خود خودداری کنید. 

5.    داروهای تجویز شده برای دیگران


داروهایی که برای فرد دیگری – همچون خواهر یا برادر – یا بیماری دیگری تجویز شده است را هرگز به کودک خود ندهید. این کار بی تاثیر و حتی شاید خطرناک باشد. فقط داروهایی را به کودک خود بدهید که مخصوصا برای او و بیماری او تجویز شده اند.

6.    داروهای تاریخ گذشته

داروها را به محض پایان یافتن تاریخ مصرف آنها دور بریزید. داروهایی که رنگ و شکلشان تغییر کرده است را نیز حتما دور بریزید. داروهای تاریخ گذشته دیگر هیچ تاثیر مثبتی ندارند و حتی می توانند خطرناک نیز باشند. این گونه داروها را درون بسته بندی محکمی داخل زباله ها بریزید و پیش از این کار حتما دستور مصرف آن را از رویش پاک کنید.

7.    استامینوفن اضافی

برخی از داروها برای آرام و کم کردن تب و درد، حاوی استامینوفن هستند. حتما توجه داشته باشید این داروها را به کودکان خود ندهید. اگر از محتویات دارو آگاه نیستید، استامینوفن و ایبوپروفن کودک را تا پیش از مشورت با پزشک به او ندهید تا دوز مصرفی این دو دارو بیش از حد مجاز نشود.

8.    داروهای جویدنی

برای بیشتر کودکان مصرف داروهای جویدنی بسیار مضر و خطرناک است. اگر قرار است از داروی جویدنی برای درمان کودک خود استفاده کنید حتما از پزشک او بپرسید آیا می توانید آن را له و خورد کنید و داخل قاشقی از غذاهای نرمی همچون ماست بریزید. البته باید توجه داشته باشید که کودک باید همه  قاشق را به طور کامل بخورد تا میزان مصرف دارو درست باشد.

9.    شربت تهوع آور


شربت تهوع آور موجب استفراغ می شوند و برای جلوگیری از مسمومیت مناسب است. البته مدت هاست که دکترها دیگر اینگونه شربت ها را تجویز نمی کنند زیرا مدرکی دال بر تاثیر آنها در درمان مسمومیت وجود ندارد. البته این گونه داروها می تواند به جای مفید بودن خطرناک نیز باشد زیرا ممکن است کودک همچنان تهوع داشته باشد.

اگر چنین شربت هایی در خانه دارید بهتر است آنها را دور بریزید و برای اجتناب از مسمومیت های ناخواسته، مواد سمی را در قفسه های قفل دار  مخفی و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)