یسنایسنا، تا این لحظه: 10 سال و 10 ماه و 24 روز سن داره

.♥.♥.♥. نی نی مامی .♥.♥.♥.

آموزش آداب رفتاری

1393/5/1 16:23
نویسنده : ♥مامی♥
1,520 بازدید
اشتراک گذاری

با مهربانی درباره گفتار و رفتار مودبانه با کودکتان صحبت کنید تا از مقاومت کمتر و سرعت یادگیری او تعجب کنید!

چگونه به نوپایم آداب رفتار درست را یاد بدهم؟

درست است. شما هرگز از کودک 2 ساله‎تان انتظار ندارید که با دهان بسته غذایش را بجود. اما واقعاً ممکن است هنگامی که روی مبحث آداب تمرکز می‎کنید، از آنچه که او در این باره می‎آموزد شگفت زده شوید. کودک شما از هم اکنون در حال یادگیری رفتارهای مختلف برای آینده‎ است و با پشت سر گذاشتن محدودیت‎ها و قوانین، واکنش‎های شما را تست می‎کند. واقعیت این است که اگر از سن کم، آداب را به او یاد بدهید او سریع‎تر آن‎ها را یاد گرفته و کمتر در برابرشان مقاومت می‎کند. شما کافی است ابتدا کلیات را به او یاد بدهید؛ بعدها جزئیات را به او می‎آموزید.

برای کودک‎تان یک مدل الهام بخش باشید

همه چیز در تئوری آسان‎تر از عمل است. بهترین راه برای داشتن کودکان مؤدب این است که خودتان نیز در عمل مؤدب باشید. در سن 2 سالگی، کودک‎تان چیزی نمی‎خواهد جز این‎که شبیه مامان و بابا باشد.
اگر همسرتان جلوی یخچال ایستاده و شما می‎خواهید درب یخچال را باز کنید، بگویید:"ببخشید." اگر فرزندتان گفتار مؤدبانه‎ای را که در خانه استفاده می‎شود بشنود، نوع بیان او نیز مؤدبانه خواهد شد.

با اصول اولیه شروع کنید

گفتن: "لطفا" و "متشکرم" معمولاً اولین نشانه حسن نیت است و می‎توانید یادگیری آن‎ها را از اولین زمانی که کودک‎تان کلمات را برای برقراری ارتباط مورد استفاده قرار می‎دهد، آغاز کنید- یعنی معمولاً پس از سال اول- شاید اندکی طول بکشد که کودک‎تان به گفتن این کلمات عادت کند. اما خوب است در سنین نوپایی این کلمات مؤدبانه را به زبان آورده و صبر کنید تا او نیز آن‎ها را تکرار کند.

از او بخواهید که سر میز غذا به شما بپیوندد

آموزش آرام نشستن به نوپا، حتی برای 5 دقیقه، دستاوردی بزرگ خواهد بود! بنابراین اگر کودک‎تان می‎جنبد و تکان می‎خورد ناراحت نشوید. شام خانوادگی می‎تواند زمان عمل فوق العاده‎ای برای تمرین نشستن نوپا باشد (هر چند کوتاه).
اطمینان حاصل کنید که اهداف‎تان معقول هستند: پانزده دقیقه نشستن سر میز شام و تمام مدت روی صندلی، می‎تواند کار وحشتناک و سختی برای کودک نوپای پر جنب و جوش‎تان باشد. شما می‎توانید به طور تدریجی اهداف‎تان را بالا ببرید؛ برای نمونه در ابتدا 5 دقیقه و سپس زمانی که کودک‎تان به 5 دقیقه نشستن عادت کرد، هدف را چند دقیقه بالاتر ببرید.
هنگام خوردن شام در خانه دوستان و اقوام، از پیش به او بگویید که این یک فرصت برای نشان دادن مهارت‎های جدیدش در حالت نشسته و آرام است. وقتی که او موفق شد، تلاش‎هایش را تحسین کنید، اما نه آنقدر که او احساس کند کاری فراتر از حد طبیعی انجام داده، به یاد داشته باشید، ما داریم در مورد یک کودک نوپای دو ساله صحبت می‎کنیم، بنابراین انتظار پس‎رفت را نیز داشته باشید و سعی کنید خوشحال باقی بمانید.

رفتار مؤدبانه کودک را تشویق کنید

در سن 2 سالگی کودک‎تان مطمئناً می‎تواند زمانی که به محلی وارد می‎شود سلام کرده و زمانی که خارج می‎شود خداحافظی کند. با این حال او هنوز کمی در این بارده تردید دارد. ممکن است در مکانی مؤدبانه سلام بگوید و در مکانی دیگر خجالت بکشد و گریه کند.
اما به طور کلی این آموزش یک حرکت خوب است و راه را برای آموزش چیزهای پیشرفته‎تری مانند گفتن "از ملاقات شما خوشبختم" و تکان دادن دست، هموار می‎کند. خوب است که از قبل کودک‎مان را برای این کار آماده کنیم: برای نمونه به او بگوییم:" وقتی پیش پدربزرگ رفتیم می‎خواهیم به او بگوییم "سلام، پدر بزرگ"‎؛ خُب؟"
با انجام این راهکارها راه را برای رفتار مؤدبانه کودک‎تان در آینده هموار می‎کنید. به یاد داشته باشید مسائلی که در کودکی و از سنین پایین آموزش داده می‎شوند سریعتر آموخته شده و به سختی فراموش می‎شوند. 

مترجم: نغمه خالقی
منبع: www.babycenter.com
پسندها (1)

نظرات (1)

مامان نی نی
23 آبان 94 12:33
سلام خوبید.ماشاا.... خداحفظش کنه.ماهم باعکسای تولد گلپسر به روز کردیم ومنتظرتونیم.