یسنایسنا، تا این لحظه: 10 سال و 9 ماه و 28 روز سن داره

.♥.♥.♥. نی نی مامی .♥.♥.♥.

اشتباهات رایجی كه هر مادري مرتكـب مي‌شود...

1392/8/14 10:36
نویسنده : ♥مامی♥
1,510 بازدید
اشتراک گذاری

اشتباهات رایجی كه هر مادري مرتكـب مي‌شود...

بچه‌داري كار سختي است. يك‌عالمه تجربه مي‌خواهد و يك دنيا حوصله. حتي اگر عاشق بچه‌تان هم باشيد گاهي از روي بي‌حوصلگي يا آگاهي نداشتن، اشتباهاتي را مرتكب مي‌شويد.

چه شما تازه به دنياي مادرها وارد شده باشيد چه يك مادر كار كشته و دلسوز، در هر حال ممكن است اشتباهاتي را در بزرگ كردن بچه مرتكب شويد كه ناخودآگاه و بدون آگاهي اتفاق مي‌افتند. در اين‌جا از 9خطاي مشترك بين مادرها براي شما مي‌گوييم. اگر شما هم اين خطاها را انجام مي‌دهيد اصلا ناراحت نباشيد چون تنها نيستيد، بيشتر مادران و پدران حداقل يكي از اين خطاها را در تربيت بچه‌ها مرتكب مي‌شوند.



   با نوزاد روي يك تخت نخوابيد

ممكن است براي شير دادن، بغل كردن يا حتي تعويض پوشك، كوچولوي‌تان را روي تخت خودتان بگذاريد يا براي بهتر شنيدن صداي او شب‌ها هم او را پيش خودتان بخوابانيد. اما آيا مي‌دانستيد ممكن است با اين كار بچه عزيزتان را در معرض خطر قرار بدهيد؟
طبق پژوهش‌هاي دانشگاه سنت لوئيس، احتمال خفگي در نوزاداني كه كنار پدر و مادر خود مي‌خوابند 40 برابر بيشتر از اين احتمال در نوزاداني است كه تخت و اتاق مستقل دارند.
چرا؟ بچه‌ها موجودات ظريف‌، ضعيف و كوچكي هستند كه توان اعتراض يا نجات خود از شرايط سخت را ندارند. وقتي شما خوابيد ممكن است غلت بزنيد و او را له كنيد؛ ممكن است بچه بين ملحفه‌ها‌ گير كند و راه تنفسي او بسته شود. حتي ممكن است بچه غلت بزند و بين فاصله سر تخت و تشك‌گير كند.
براي اين‌كه بتوانيد با آسودگي در كنار بچه بخوابيد ولي به او آسيب نزنيد، بهتر است تخت جداگانه‌اي براي بچه تهيه كنيد و آن را در كنار تخت خود قرار دهيد. براي تخت بچه، تشكي سفت انتخاب كنيد و با ملحفه كش دار و مناسب روي تخت را بپوشانيد. روي تخت بچه را با عروسك و بالشتك‌هاي تزئيني پر نكنيد تا از بروز هر خطري جلوگيري كنيد. پتوهاي بزرگ و سنگين هم براي تخت بچه مناسب نيستند. مي‌توانيد براي گرم نگه‌داشتن كودك زير 1 سال خود از كيسه خواب‌هاي مخصوص نوزادان استفاده كنيد. يادتان باشد بهترين حالت براي خواباندن بچه، قرار دادن او روي كمر است، به‌صورتي كه صورتش رو به بالا باشد و كمرش روي تشك. اين شيوه خوابيدن احتمال سندرم مرگ ناگهاني نوزادان را كه بر اثر خفگي در خواب ايجاد مي‌شود به حداقل مي‌رساند.



    بچه شيشه مي‌خورد او را نخوابانيد

وقتي در تمام طول مدت روز و حتي شب شيشه شير يا آب‌ميوه در كنار بچه است و او مدام شيشه مي‌خورد، احتمال بروز پوسيدگي دندان افزايش پيدا مي‌كند. در واقع، شكر موجود در نوشيدني به اسيد‌هاي مخرب ميناي دندان بدل مي‌شود و دندان‌هاي شيري را مي‌پوساند. بهتر است شيشه شير را به‌عنوان يك وعده غذايي كامل يا يك ميان وعده به بچه بدهيد. در اين حالت جريان بزاق بچه كه گرسنه است به‌خوبي جريان دارد و اسيدها را از دهان او مي‌شويد. شب و زمان خواب ميزان بزاق بچه كاهش و احتمال پوسيدگي افزايش پيدا مي‌كند.ضمن اينكه ساعت طولاني شب، فرصت كافي براي حمله باكتري‌ها را افزايش مي‌دهد.



   خريد اسباب بازي دست دوم براي بچه ممنوع!

وقتي شرايط اقتصادي نامناسب است بعضي خانواده‌ها براي صرفه‌جويي، از اسباب بازي‌هاي اطرافيان يعني اسباب دست دوم استفاده مي‌كنند. يادتان باشد با وجود آن‌كه اسباب بازي‌هاي چيني خطرناك از مغازه‌ها جمع شده‌اند اما هنوز نمونه اين اسباب بازي‌ها در خانه كساني كه قبلا آنها را براي بچه‌هاي‌شان خريده‌اند وجود دارد و شما هرگز نمي‌توانيد تشخيص دهيد آيا اسباب‌بازي دست دومي كه در دستان بچه شماست از نوع سالم و بي‌خطر است يا از نوع مرگ آور!



   خريد فيلم‌هاي  آموزشي براي  بچه‌‌ها

همه پدر و مادرها مي‌دانند تماشاي تلويزيون براي بچه‌ها مفيد نيست؛ اما گاهي از روي بي‌حوصلگي و خستگي و گاهي هم به دليل مشغله زياد، بچه را چند ساعتي جلوي برنامه‌هاي آموزشي مخصوص كودكان مي‌نشانند. تفكري كه اين مسئله را توجيه مي‌كند اين است كه چون برنامه آموزشي و مخصوص كودكان است، پس آسيبي به كودك وارد نمي‌كند. اين باور كاملا اشتباه است. بايد بدانيد به ازاي هر 4 ساعتي كه كودك وقت خود را مقابل تلويزيون مي‌گذراند 6 تا 8 كلمه جديد كمتر ياد مي‌گيرد. تماشاي تلويزيون تعامل بين والدين و فرزند را كم مي‌كند و كودكان را در معرض شنيدن كلمات كمتري قرار مي‌دهد. اگر خيلي سرتان شلوغ است و فرصت كافي براي بازي با بچه نداريد بهتر است به جاي روشن كردن تلويزيون از خانه‌سازي‌ و لگو براي سرگرم كردن بچه استفاده كنيد. پژوهش‌ها نشان مي‌دهد كودكاني كه با لگوي خانه‌سازي‌ بازي مي‌كنند 15‌درصد بيش از ديگر كودكان لغت بلدند.



   بچه را  در حمام تنها نگذاريد

سالانه در آمريكا 100 كودك زير 5 سال به‌علت خفگي در آب حمام جان خود را از دست مي‌دهند. اين اتفاق معمولا در همان چند دقيقه‌اي رخ مي‌دد كه مادر يا پرستار كودك را ترك كرده و براي انجام كاري او را تنها مي‌گذارد. كودكان هميشه بايد تحت نظر يك بزرگتر استحمام كنند. فاصله شما با كودك بايد به اندازه فاصله يك سرشانه تا نوك انگشتان دست باشد. حتي اگر عمق آب كم است يا كودك زير دوش است هم بهتر است مدام مراقب او باشيد تا آب ناگهاني وارد مجراي تنفسي او نشود.



  واكسن بچه‌ها را عقب نيندازيد
بعضي از والدين از زدن واكسن سرخجه و سرخك به بچه‌هاي خود اجتناب مي‌كنند چون مي‌ترسند بچه‌شان دچار بيماري اوتيسم شود. بعضي ديگر هم با ناديده گرفتن زمان‌بندي مشخص شده براي تزريق واكسن در هر زماني كه مايل هستند بچه را براي واكسيناسيون مي‌برند. براي مثال فكر مي‌كنند اگر به جاي 6 ماهگي در يك سالگي به بچه خود واكسن بزنند، بهتر است و مقاومت بدن بچه بيشتر! اما در واقع اين خطا يك خطاي كشنده است. به تعويق انداختن واكسن بچه‌ها آنها را در مقابل انواع بيماري‌هاي قابل پيشگيري آسيب‌پذير مي‌كند. ضمن اين‌كه حدس و گمان‌هاي بي‌پايه و اساس پدر و مادرها نتيجه مثبتي هم براي بچه به بار نمي‌آورد. نزدن واكسن سرخجه نمي‌تواند از ابتلا به اوتيسم جلوگيري كند.



چند نكته خواندني

   بچه را در سبد خريد نگذاريد
خيلي از مادران چرخ‌هاي خريد سوپرماركت‌ها را با كالسكه اشتباه مي‌گيرند و بچه‌ها را درون اين چرخ‌ها در طول سوپرماركت سواري مي‌دهند و در همان حال خريد هم مي‌كنند. اما آمار نشان مي‌دهد در آمريكا سالانه 20 هزار كودك در اثر سقوط از چرخ به اورژانس بيمارستان‌ها ارجاع داده مي‌شوند. مركز ثقل بچه‌هايي كه در سبد قرار داده مي‌شوند، حدود سينه‌شان است كه اين مسئله احتمال پرت شدن آنها از چرخ خريد را هنگام ايستادن در چرخ در حال حركت بيشتر مي‌كند.

   بچه را در ماشين تنها نگذاريد
شما بچه را در ماشين گذاشته‌ايد تا به خريد برويد. او به خاطر حركت ماشين به خواب مي‌رود و شما سريعا بيرون مي‌دويد تا از بانك پول بگيريد و پيش خودتان فكر مي‌كنيد: «خب چه اشكالي دارد؟» اين كار بسيار خطرناك است. در آمريكا سالانه حدود 36 كودك به‌دليل همين مسئله جان مي‌بازند. ماشين از فلز ساخته شده و در فصل تابستان ظرف مدت 10 دقيقه دماي داخل ماشين 19 درجه بالاتر از دماي محيط بيرون مي‌شود. اين دما مي‌تواند فرزند شما را به كشتن بدهد. بدن بچه‌ها با سرعتي 3 تا 5 برابر بدن بزرگسالان گرم مي‌شود و اين حرارت ممكن است باعث ايجاد سكته قلبي در بچه‌ها شود.

   با قاشق بچه غذا نخوريد
همه مادرها براي امتحان سردي و گرمي غذاي بچه هم كه شده گاهي قاشق خود را داخل غذاي بچه‌ها فرو مي‌كنند و بعد با همان قاشق به بچه غذا مي‌دهند. ممكن است باورتان نشود اما گاهي مادران پستانكي كه روي زمين افتاده را از زمين بر مي‌دارند و در دهان خود مي‌گذارند و به فرض اين‌كه تميز شده! آن‌ را به بچه مي‌دهند. بايد بدانيد اين كارها باعث مي‌شود باكتري‌هاي مضر و مخرب شما كه يك بزرگسال هستيد، وارد دهان بچه شود و دندان‌هاي او را خراب كند يا عفونت‌هاي ناخواسته را به بدن او وارد كند. بهتر است بعد از چشيدن غذا با قاشق مخصوص خود بچه‌ها به آنها غذا بدهيد. پستانك را هم با آب بشوييد، بزاق دهان شما هرگز كار آب را نمي‌كند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)