یسنایسنا، تا این لحظه: 10 سال و 10 ماه و 22 روز سن داره

.♥.♥.♥. نی نی مامی .♥.♥.♥.

راه خداحافظی با پستانک

1392/8/14 10:51
نویسنده : ♥مامی♥
1,958 بازدید
اشتراک گذاری

راه خداحافظی با پستانک

همه كلك‌هايي كه مي‌توانيد با آنها فرزندتان را به دور انداختن پستانك راضي كنيد



همه پستانك‌هاي فرزندتان را يك جا جمع كنيد

بعد با او قرار بگذاريد با هم يك معامله كنيد. فرزندتان را به يك اسباب‌بازي فروشي ببريد و اجازه بدهيد تا يك اسباب‌بازي دوست‌داشتني كه هر بچه‌اي آرزويش را دارد انتخاب كند سپس به كودك‌تان بگوييد اگر همه پستانك‌ها را بدهد، خانم يا آقاي فروشنده آن اسباب‌بازي را به او خواهد داد. به فروشنده هم توضيح بدهيد تا اين معامله را با كودك شما انجام بدهد البته فراموش نكنيد دور از چشم كودك بايد كارت اعتباري‌تان را به فروشنده بدهيد!


 

يك معامله دوست‌داشتني


شما هم قبول داريد كه ديدن سوري كروز، دختر 5 ساله تام كروز با پستانكي كه در دهانش است، كمي عجيب است؟ اگرچه اغلب پدر و مادرها با پستانك براي بچه‌هاي نوزاد يا شيرخوارشان موافقند ولي كمتر كسي دوست دارد فرزندش تا 5 سالگي هنوز اين عادت را دنبال خودش بكشد. اگر كوچولو شما هم دارد كم‌كم به سن سوري كروز نزديك مي‌شود، وقت آن است كه سهل‌انگاري را كنار بگذاريد و به فرزندتان كمك كنيد تا بي‌خيال پستانك شود. نه به دليل اينكه عكسش مثل عكس سوري، شما را شرمنده كند بلكه به دليل اينكه فرزندتان در آينده دچار مشكلات دهان و دندان و اختلالات گفتاري نشود. ما در اينجا چند كلك ساده به شما ياد مي‌دهيم تا به كار ببنديد.


 

داستان بسازيد


مي‌توانيد يك داستان خيالي سرهم كنيد. مثلا به كودك‌تان بگوييد هر چيزي فرشته خودش را دارد. فرشته پستانك با فرشته دندان، دوست است و اگر پستانك را به فرشته‌اش برگردانيد، فرشته دندان به جاي آن دندان‌هاي قشنگ و سفيد و نو براي كودك مي‌فرستد. بعد مي‌توانيد طي يك مراسم نمادين، پستانك را به يك بادكنك ببنديد و به هوا بفرستيد تا فرشته آن را دريافت كند!





  از پزشك كمك بگيريد


اگر از نوزادي فرزندتان را پيش يك پزشك ‌برده‌ايد، مي‌توانيد از او هم كمك بخواهيد. به فرزندتان بگوييد خانم دكتر پستانك بچه‌هايي را كه بزرگ شده‌اند، جمع مي‌كند. فرزند شما هم براي اينكه بزرگ شدن خودش را ثابت كند، پستانكش را به دكتر خواهد داد.



نکته - كودك‌تان را به ديدن نوزاد تازه ببريد و به او بگوييد: «ببين! يك ني‌ني تازه اومده! اون پستانك‌هاي تو رو لازم داره! تو كه ديگه بزرگ شدي، بهتره اونا رو بدي به ني‌ني كوچولو!»


 

يك راز شبانه


اگر هيچ‌كدام از اين راه‌ها جواب نداد، يك شب مخفيانه همه پستانك‌ها را دور بريزيد. فردا صبح فرزندتان يك خرس پشمالو در تختخوابش پيدا خواهد كرد. باز هم داستان همان فرشته‌هاست كه مخفيانه مي‌آيند و پستانك بچه‌هاي بزرگ‌تر را جمع مي‌كنند و به جاي آن عروسك پشمالو در رختخواب‌شان مي‌گذارند. كودك شما موقع خواب نياز دارد تا اين عروسك پشمالو را در بغل بگيرد چون شب‌هاي قبل از پستانك براي آرام شدن و به خواب رفتن استفاده مي‌كرد.


 

  زمان و مكان ممنوع!


محل زندگي كودك و زمان‌هاي روز را به چند قسمت تقسيم كنيد. مثلا اول به فرزندتان بگوييد فقط مي‌تواند در خانه و ماشين پستانك بمكد. بعد فقط در خانه اين اجازه را به او بدهيد. بعد فقط در موقع خواب و بعد فقط وقت به خواب رفتن.   (اين يعني اينكه شما بعد از اينكه كودك خوابش برد و پستانك به زمين افتاد، مي‌توانيد آن را از اتاق فرزندتان بيرون ببريد و فردا صبح به او بگوييد كه سر قول‌تان بوده‌ايد.) اما دقت كنيد وقت به خواب رفتن، آخرين زماني است كه بايد از برنامه حذف شود چون بچه‌ها بيش از هر چيز در اين موقع دوست دارند پستانك بمكند. اين كار به آنها آرامش مي‌دهد.


 

  به او آرامش بدهيد


پستانك وسيله‌اي است كه كودك، به‌خصوص زمان به خواب رفتن با استفاده از آن آرامش مي‌يابد و اضطراب‌هاي خود را تخليه مي‌كند. يادتان نرود از هر روشي كه استفاده مي‌كنيد، كودك يك‌شبه قادر نخواهد بود به نبودن پستانك عادت كند. شما بايد روشي جايگزين براي آرام كردن او پيدا كنيد‌ مثلا وقتي گريه مي‌كند و بهانه پستانكش را مي‌گيرد، او را بغل كنيد، ببوسيد و به او بگوييد كه خيلي دوستش داريد ولي پستانك رفته و شما ديگر نمي‌توانيد آن را برگردانيد! به اين ترتيب مي‌توانيد مانع بروز استرس در كودك شويد.


 

  تو ديگه بزرگ شده‌اي!


يك پستانك كوچك‌تر تهيه كنيد دقيقا مانند همان پستانك قبلي فرزندتان باشد. كودك شما از مكيدن اين پستانك جديد كوچك لذت نمي‌برد و زماني كه علت آن را از شما سوال كرد مي‌توانيد بگوييد: «تو ديگه بزرگ شده‌اي و پستانك برات كوچك شده. بايد بيندازي دور.»


 

  پستانكي كه آب مي‌رود!


مي‌توانيد آرام آرام هر چند روز يك بار مقدار ناچيزي از سر پستانك را ببريد. برش‌هاي شما نبايد بزرگ باشد تا كودك متوجه آنها نشود. كم‌كم كودك متوجه مي‌شود كه ديگر از مكيدن پستانك لذت نمي‌برد. خواهيد ديد كه در عرض يك ماه به راحتي از شر پستانك خلاص مي‌شويد.


 

  هم‌نوع دوستي ني‌ني‌ها


اگر در همسايگي شما يا در فاميل يا دوستان كسي به تازگي صاحب فرزند شده است، بهتر است از فرصت استفاده كنيد. كودك‌تان را به ديدن نوزاد تازه ببريد و به او بگوييد: «ببين! يك ني‌ني تازه اومده! اون پستانك‌هاي تو رو لازم داره! تو كه ديگه بزرگ شدي، بهتره اونا رو بدي به ني‌ني كوچولو!»





  فقط براي يادگاري


مي‌توانيد از خاطرات قديمي خود كمك بگيريد. مثلا يكي از اشياي قديمي را كه به‌عنوان يادگاري از دوران بچگي خودتان نگه داشته‌ايد به فرزندتان نشان بدهيد و بگوييد چون خيلي براي‌تان عزيز بوده آن را نگه داشته‌ايد. حالا مي‌توانيد به كودك اين‌طور توضيح دهيد اگرچه او بزرگ شده و نبايد ديگر پستانك بخورد اما مي‌تواند مثل شما آن را براي خودش نگه دارد. سپس پستانك را جلوي سينه خرس پشمالو بدوزيد تا هميشه آنجا باقي بماند!


 

  وقتي در پستانك گل سبز مي‌شود!


راه ديگر، استفاده از تخيل بچه‌ها اين است كه كمي گل ريز و قشنگ تهيه كنيد و با بريدن سر پستانك در هر كدام از پستانك‌هاي كودك‌تان چند عدد گل بريزيد. سپس بايد به كودك بگوييد كه وقتي از توي پستانك گل در مي‌آيد، بايد آن را كنار گذاشت!


 

  جايزه بزرگ در ازاي پستانك


مي‌توانيد يك برنامه‌ريزي نسبتا بلندمدت براي اين كار داشته باشيد، مثلا به كودك بگوييد 2 هفته ديگر بايد كاملا با پستانكش خداحافظي كند. در اين مدت هر روز چند ساعت كمتر به او اجازه بدهيد تا پستانك بمكد و در قبال اين چند ساعت به او يك جايزه كوچك بدهيد. مثلا بستني يا عكس‌برگردان يا مدادرنگي البته بايد وعده يك جايزه ديگر را در روز آخر هم به او بدهيد تا او مشتاق شود پستانك را كنار بگذارد. جايزه بزرگ اصلي در روز آخر به ازاي كنار گذاشتن كامل پستانك نصيب كوچولوي شما خواهد شد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)